Bratislavské električiky


Obrázok Popis Poly
Dvojnápravová bratislavská električka BEUS 18 s podporou prepravy pasažierov. Tutorial na stavbu v gmax náhdete tu.
6032 kuid:193885:200001
Dvojnápravový vlečný vozeň k električke BEUS 18 s podporou prepravy pasažierov. 4944 kuid:193885:200002
Dvojnápravová bratislavská električka BEUS 37 s podporou prepravy pasažierov a nočným svietením. 5966 kuid:193885:200004
Dvojnápravový vlečný vozeň k električke BEUS 37 s podporou prepravy pasažierov a nočným svietením. 4674 kuid:193885:200005
Dvojnápravová bratislavská električka BEUS 31 s obdobia roku 1950 s fototextúrou, socialistickým  transparentom a podporou prepravy robotníckej triedy.
5922

kuid:193885:200003
Dvojnápravová bratislavská električka Tatra Studenka - vozidlo 202 v pôvodnom farebnom prevedení aj s org. reklamou skladu klavírov Rohr na Zelenej ulici 4 z roku 1930 6044
kuid:193885:200006
Dvojnápravová bratislavská električka Tatra Studenka - vozidlo 26 na linke 4 v štandartnom farebnom prevedení z roku 1956 6114
kuid:193885:200007
Dvojnápravová bratislavská električka Tatra Studenka - vozidlo 24 po preradení na údržbu v úprave s pluhom pre odhrňanie snehu z konca šesdesiatych rokov 5824
kuid:193885:200007
Cab k typom BEUS 18, 31 a 37
2118
kuid:193885:260002

Náprava k električke BEUS. Tútorial na stavbu v gmax nájdete tu.


844

kuid:193885:210001


Náprava k vlečnému vozňu           
816
kuid:193885:210002

Náprava k električke Tatra Studenka
984
kuid:193885:210003

Pantograf k električke BEUS.
1148
kuid:193885:220001

Pantograf k električke Tatra Studenka 202. 1226
kuid:193885:220002



  Beta test električky BEUS 18 je možné si objednať v

Plná sada bude uvolnená  zrejme v priebehu prvého štvrťroku  2007





BEÚS č. 11 až 20
Dĺžka vozidla so spriahadlami: 10500 mm
Šírka vozidla: 2150 mm
Výška vozidla od koľajnice: 3290 mm
Výkon trakčného motora: 40 kW
Celkový výkon: 80 kW
Maximálna rýchlosť: 40 km/h
Hmotnosť: 13000 kg
Počet miest na sedenie: 18
Počet miest na státie: 26
Celkový počet miest: 44
Rozchod 1000 mm

Motorové vozne vlastnej stavby sa začali stavať po neúspešnom pokuse prestavať vozne CMg a Ch spoločnosti POHÉV na rozchod 1000 mm. Postupne sa v rokoch 1935 až 1938 postavilo 10 vozňov. Premávali až do roku 1971. Posledný zachovaný vozeň  (18) sa nachádza  v TM Brno. V roku 1946 dostal vozeň č. 11 po nehode dvojdverové dvere a novú karosériu.. Boli to prvé vozne, ktoré dostali pantografický zberač prúdu (Siemens) a jazdili prevažne na linke 6 z Karlovej vsi po starom moste do petržalky.
BEÚS č. 31 až 45

Dĺžka vozidla so spriahadlami: 12000 mm
Šírka vozidla: 2200 mm
Elektrická výzbroj: Siemens D 612
Výkon trakčného motora 53.7 kW
Celkový výkon: 107.4 kW
Maximálna rýchlosť: 40 km/h
Hmotnosť: 14000 kg
Počet miest na sedenie: 20
Počet miest na státie: 32
Celkový počet miest: 52
Rozchod 1000 mm
  
Vozne vlastnej pôvodnej stavby ( 31 až 45) sa začali stavať v roku 1938 ako náhrada za vyradené vozne z roku 1910. Konštrukčne boli podobné ako predchádzajúca rada č. 11 až 20, ale mali o jedno okno viac, časom inú čelnú masku a okrem prvých troch iba dvojdielové zasúvacie dvere. V rokoch 1938 až 1953 sa postavilo 15 vozňov ktoré tiež boli drevené na oceľovom podvozku.  Posledná sa zachovala električka č. 31 v TM Brno. Električka č. 44 má asi najsmutnejšiu históriu. Zachovala sa v BA a bola osadená snežným pluhom. S vozňom 38/II bola rekonštruovaná a zároveň jediným zachovaným zástupcom dvoj osových električiek. Naposledy sa prezentovala na 105. výročí MHD v roku 1995. Špatným garážovaním sa však v priebehu jednej zimy celkom zničila jej karoséria a na jej podvozku sa neskôr postavilo vozidlo 104 ktoré je komerčne využívané. Nejedná sa už však o originál.
Tatra Studénka 201 až 205
Dĺžka vozidla so spriahadlami: 10530 mm
Šírka vozidla: 2200 mm
Výška vozidla od koľajnice: 3290 mm
Elektrická výzbroj: Siemens D 612
Výkon trakčného motora 40 kW
Celkový výkon: 80 kW
Maximálna rýchlosť: 40 km/h
Hmotnosť: 14000 kg
Počet miest na sedenie: 24
Počet miest na státie: 38
Celkový počet miest: 62
Rozchod 1000 mm

Boli to na tú dobu netradične luxusné vozne dodané v počte 6 kusov v roku 1930. Raritou boli dva oddiely z čoho jeden pre fajčiarov a druhý pre nefajčiarov. Boli to posledné vozne, ktoré mali pri dodaní ešte lýrový zberač prúdu neskôr vymenený za siemens. Aj tieto vozne jazdili prevažne do Karlovej vsi a jazdili až do roku 1970. Zachoval sa  vozeň č. 203 v TM Brno.
Tatra Studénka - Siemens Bratislava č. 51 až 65
Dĺžka vozidla so spriahadlami 11452 mm
Šírka vozidla: 2100 mm
Výška vozidla od koľajnice: 2800 mm
Elektrická výzbroj: Siemens
Výkon trakčného motora 60 kW
Celkový výkon: 120 kW
Celkový počet miest 64
Rozchod 1000 mm

Tieto električky boli vyrobené podľa dokumentácie pražskej Ringofferovej továrne a boli predchodcom vzhľadovo a aj konštrukčne rovnakého typu 6MT (Škoda / Bratislavské elektrotechnické závody / Siemens). Spolu bolo pre Bratislavu dodaných 15 vozňov v roku 1949. V  60-tych rokoch minulého storočia sa tieto električky prerobili na jednosmerné. Vyraďovanie sa začalo v roku 1973 a skončilo v roku 1978 kedy bol vyradený posledný vozeň č. 52. Nezachovalo sa ani jedno vozidlo.








Ganz 21 až 30




Ganz 121 až 127 motor



BEUS 38






V texte sú použíté informácie zo stránky http://www.imhd.sk/ba/
Informácie o MHD Bratislava nájdete aj na http://www.mestskadoprava.net/index.php?mod=staticpages_view&page_id=252
alebo aj na http://www.mestskadoprava.net/galeria/category.php?cat=3