Železničný
most ako scenery objekt
Železničný most môže mať podobu mostu (viaduktu), alebo aj podobu
fixného scenery objektu, prideleného ku koľajniciam, hlavne ak sa jedná
o menší
most, podjazd a pod. Jeho modelovanie je vcelku jednoduché ako u
každého
bežného scenery objektu a textúruje sa s použitím fototextúr, alebo
textúr
ktoré sa dajú volne stiahnuť na internete ako som to spravil ja v
prípade
tohoto tútorialu. Toto je náš cieľ.
Potrebovať
budeme niekoľko textúr betónu, textúru trávy, textúru drte
(primeranú ku koľajniciam ktoré budú použité) a textúru zábradlia s
alfa
kanálom.
Najskôr
si vymodelujeme bežný hranol o výške 5m,
šírke 4.5m a dĺžke 6.5m. Umiestnime ho na stred scény do výšky -4.7m.
To bude
základ nášho mostu. Na vytvorenie otvoru si vygenerujeme ďalší kváder o
výške
4m, šírke 6m a dĺžke 4.5m. Tento kváder na dĺžku rozdelíme na 10 častí
a
vsunieme ho do pred tým vymodelovaného kvádra.
Po
transformácii na EDITABLE MESH pomocou funkcie
BENDY a úpravou zakrivíme jeho hornú časť tak aby sme dostali negatív
oblúka
otvoru ktorý chceme vytvoriť do prvého kvádra.
Pomocou
modelovania s BOOLEAN teraz odstránime
negatív.
Ako
ďalšiu časť si vytvoríme nasyp a oporné betónové
múry. Vytvoriť ho môžeme viac spôsobmi. Pre tých čo radi modelujú z
hlavne z
kvádrov je tu spôsob vytvorenia z kvádra z ktorého po odstránení jeho
hornej a
spodnej plochy a následného rozdelenie na dve časti,
premiestnením
vertexov dostaneme finálny tvar.
Jednoduchší
postup je tiež z kvádru podobne ako sa
tvorí cesta (pozri tútorial
o tvorbe cesty), jeho
roztiahnutím a odstránením nepotrebných
polygónov. Najjednoduchšia je však tvorba priamo z polygónov, ich
spájanie do
konečného tvaru, alebo z kriviek. Každopádne výsledný tvar násypu by
mal
vyzerať asi ako na nasledujúcom obrázku.
JJeho výška by mala byť zhodná s hlavným telom
mosta, šírka v závislosti od výšky (v našom prípade 6m) a dĺžka tiež v
závislosti od výšky (v našom prípade 7m).
Z tohto násypu vytvoríme klon, ktorý otočíme o 180 stupňov v ose Z a
presunieme
ho na opačnú stranu hlavného tela mostu. Z neho nakoniec oddelíme
hornú
plochu, ktorú natiahneme v celej dĺžke nášho objektu.
Z
hlavného tela mostu odstránime nepotrebné spodné
a oba bočné polygóny a celý objekt spojíme do jedného celku.
Z tenkých kvádrov si teraz vymodelujeme okraj oporného betónového múru,
jeho hrúbku
do svahu, a prirovnáme ich k okrajom oporných múrov. Výška by nemala
byť vyššia
ako 0.1 - 0.2m pričom dôležité je presné dolícovanie k hranám svahu a
oporného
múru aby sa stali jeho súčasťou a nepôsobili oddelene a teda presne
opačne ako
chceme dosiahnuť.
Aj
tieto kvádre pripojíme k celku a samozrejme
odstránime všetky spodné a v scéne neviditeľné plochy pre ušetrenie
polygónov.
Ako posledné buď z kriviek, alebo opäť z kvádra o hrúbke 0.01m a výške
1m
vymodelujeme zábradlie ktoré ako jediné ostane ako samostatný objekt.
Teraz
môžeme pristúpiť k textúrovaniu.
Vyberieme teda telo mostu a v edit menu označíme polygóny. Na moste
označíme
šikmé plochy násypu a pridelíme im textúru trávy. Potom označíme čelné
plochy
nad oblúkom na oboch stranách a pridelíme svetlejšiu textúru
oxidovaného betónu
a vnútorným plochám tmavší betón. Oporné múry otextúrujeme tretím
betónom,
alebo svetlejším betónom. Nakoniec označíme hornú plochu ktorej
pridelíme
textúru drte. Na správne namapovanie textúr použijeme funkciu UVW MAP a
v
editore ich akurát už iba doladíme hlavne s použitím SCALE.
Nakoniec
zábradlie otextúrujeme s texturou s alfa kanálom
(ako jednostranný) čím máme objekt dokončený a môžeme ho exportovať do
adresáru
pomenovaného napríklad TRATOVY_PODJAZD.
Config.txt bude obsahovať nasledovné tagy.
kuid
<kuid:XXXXXX:XXXXX>
kind
"scenery"
light
1
trackside
0
category-class
"BR"
kuid-table {
}
obsolete-table {
}
mesh-table {
default {
mesh
"most.im"
auto-create
1
}
}
asset-filename
"most"
username
"most most"
|
Poznámka:
Alfa kanálové koľajnice majú obvykle problém so zobrazovaním na
podklade kde
presvitá podklad. Je viac možností ako toto odstrániť. Najspoľahlivejší
spôsob
je vytvoriť si špeciálnu koľaj pre tento most zhodnú s podložím ktoré
sme
použili a bez použitia alfa kanálu. Iný spôsob je nastavenie výšky
koľajnice
resp. objektu tak, aby sme koľaj mierne vlastne vnorili do podkladu čím
prekryjeme
alfa kanál a koľaj sa bude dobre zobrazovať.
V
oboch prípadoch je podmienkou mať totožný podklad
na moste i koľajniciach, čo je na druhej strane nevýhodou
univerzálnosti
použitia takéhoto mostu.
Most
má 144 polygónov a v sekcii download si ho môžete stiahnúť.. Ak
máte nejaké otázky napíšte mi ich emailom.