Ako si pripraviť screenshot


Chcel by som popísať niekoľko štandartných postupov ako si pripraviť pekný screenshot z vašej mapy. Mnohé väčšine z vás asi bude známe ale hádam to pomôže aspoň začiatočníkom.

V prvom rade si treba vždy vybrať pekný úsek, alebo pripraviť peknú scénu. Platí totiž všeobecné pravidlo, že obal predáva a aj že je bežné, že tie najkrajšie screenshoty čo nájdete na internete, sú v drvivej prevahe umelo naaranžované kúsky trate, často prepracované do najmenších detailov a často vôbec nie sú súčasťou nejakej skutočnej mapy. Ak by do takého detailu bola totiž  prepracovaná celá trať, je skoro isté, že vo väčšine prípadov by tá mapa bola nehrateľná pre polygónovú náročnosť. 
Tak alebo tak ak máte zvolenú scénu treba si vybrať pohľad pokiaľ možno tak aby pôsobil pekne, aby ladil farebne a ten zosnímať.
Väčšinou sa obrázok zosníma pri nastavení detailov na maximum a štandartne pomocou klávesu PRINT SCREEN. Ale je pravda, že kvalita zosnímaného obrázku aj pri maximálnom rozlíšení a detailoch je dosť chabá čo do vykreslenia hlavne hrán. Preto sa občas hodí zosnímať screenshot napríklad s Fraps
, IrfanView, alebo CorelCapture a pod.  Mnohé záleží ale hlavne od grafickej karty a často to sebalepším zosnímaním príliš neovplyvníte.
Ďalšou vecou je výber podstatnej časti screenshotu. Väčšinou totiž nepotrebujete celý obrázok a stačí vybrať tú podstatnú časť. Potrebovať k tomu budete uspokojivý editor obrázkov. Osobne používam väčšinou Corel PhotoPaint pre jeho jednoduchosť. 
Nastavíte si teda masku pokiaľ možno v bežnom rozlíšení obrazovky napríklad 800x600 pixelov (alebo iné v rovnakom pomere), ktoré je oku asi najprirodzenejšie. Každopádne maska a výrez musí byť rovnaký, alebo väčší ako konečný obrázok
.



Výrez potom uložíme ako novú zatiaľ nekomprimovanú bitmapu a tú zmenšíme na veľkosť vhodnú pre internet. Vždy sa treba snažiť o čo najšetrnejší obrázok a myslieť aj na užívateľov internetu ktorí nevlastnia giga-linku. Je to vec názoru, ale ja obvykle používam veľkosti do 512x384 pixelov ktoré ako ukážka si myslím postačujú a aj príliš neukroja z dostupného miesta na disku servera kde máte prenajaté miesto.




Pri zmenšení obvykle príde k pozostreniu a tu jemným doostrením sa dá obrázok trocha vylepšiť. Ale pozor nepreháňať a skôr používať jemné smerové doostrenie. Doostrovaním rastie totiž aj istá chyba a ak to preženiete, tak viac pokazíte ako opravíte.



A teraz nasleduje čarovanie ktoré dotvorí samotný obrázok presne k tomu účelu aký chcete dosiahnuť za použitia efektov a úprav ktoré umožňuje váš editor obrázkov.  Čím  profesionálnejší editor, tým viac možností. Ale je pravda, že si často vystačíte so základom, ktorý majú v sebe mnohé jednoduché editore. S bežným Windows maľovaním si však nevystačíte.
Obvykle musíte previesť korekciu farieb a ich vyváženie. V drvivej prevahe si vystačíte s autokorekciou ktorú má skoro každý lepší editor
.



Už tu vidieť ako lepšie a teplejšie vyniknú farby. Nieje to však vždy nutné. Ale skoro vždy je potrebné upraviť tónovú krivku, a obrázok upraviť tak aby bol svetlejší v strede než na okraji. Pomáha to hlavne proti monotónnemu nemastnému neslanému svetlu, ktoré dáva TRAINZ.



Môžeme pridať trocha oranžového (červeného) odtieňa farby a tým obrázok spraviť plastickejší a hlavne teplejší.



A nakoniec obvykle ešte napríklad pridať trocha kontrastu a hĺbky.



Nakoniec obrázok konvertujete do jpg (standart 4:2:2) a nastavíte vhodnú kompresiu a vyhladenie. Pre internetovú stránku je potom vhodné použiť dva obrázky. Jeden v pôvodnej veľkosti a druhý ako ikonu zmenšenú najmenej na 240x180 pixelov, ktorú dostanete fyzickým zmenšením pôvodného obrázku. Táto zmenšenina sa bude zobrazovať na stránke a z nej kliknutím sa v novom okne otvorí obrázok v plnej veľkosti. Je to ohľaduplnejšie pre modemových užívateľov pretože nie každý si chce pozrieť všetky obrázky, a stránka sa načítava rýchlejšie. Zapamätajte si, že obrázok 512x384 pixelov aj keď ho zmenšíte na obrazovke na 240x180 pixelov sa načítava rovnako dlho ako keby ste ho vôbec nezmenšili. Preto treba zobrazovať celkom iný obrázok, ktorý je fyzicky zmenšený na 240x180 pixelov.


pôvodný

výsledok

Na záver ešte chcem pripomenúť, že je iba vecou vkusu, skúseností a možností vašeho editoru ako sa obrázok dá ešte prikrášliť, alebo upraviť občas až k nepoznaniu. Je to iba cieľ a fantázia.