Ako
na vlastnú 3d textúru.
Často
sa dostanete do situácie keď chcete postaviť
objekt s mnoho členitou stenou, alebo čo by vôbec pre svoju členitosť
mal veľa
polygónov. Prípadne kreslíte textúru a chcete ju mať čo
najrealistickejšiu. Pritom
to vôbec nieje nič zložité vlastne ako čokoľvek v 3D grafike, keďže
máte k
dispozícii možnosť vytvoriť si vlastnú textúru presne podľa vašich
predstáv,
ktorá sa bude javiť ako priestorová napriek tomu, že bude na
jednoduchej rovnej
stene vášho objektu. Tých možností a vôbec možností ako vylepšiť váš
objekt je
veľmi veľa a ak používate 3DMax miesto Gmaxu máte k dispozícii dosť
silný
nástroj.
Ja
sa vám tu teraz pokúsim popísať jeden celkom jednoduchý a školácky
postup,
ktorý je založený na maximálne detailnom vymodelovaní niektorej časti
výsledného objektu z ktorého sa vygeneruje textúra, pôsobiaca
priestorovo a čo
sa neskôr použije na plochú rovnú jednoduchú stenu. Je to síce zdanlivo
práca
naviac, keďže objekt vlastne musíte vymodelovať dva krát. Raz do
maximálnych detailov bez ohľadu na počet polygónov a druhý krát
jednoducho s
málo polygónmi. Ale výsledný efekt je viac ako dobrý a keď sa
hráte s
možnosťami materiál editora, s leskom či svetlom dokážete vytvoriť
veľmi pekné
a vierohodné textúry a počas vášho experimentovania sami zistíte, že
máte k
dispozícii v podstate veľa možností ako vaše objekty a textúry
vylepšiť.
Cieľom
bude vytvoriť si textúru na členitú
stenu pričom sa použije plochá jednoduchá stena a textúra s 3D efektom
asi ako
na nasledujúcom obrázku..
Dôležité je pracovať s čo
najmenšími textúrami
a s čo najväčším rozlíšením. Vytvorme si teda v tomto duchu dve textúry
64x64
pixelov, prípadne aj menšiu ale s 200 DPI.
V
gmaxe si teda vytvorme jednoduchý box o rozmeroch x,
y, z 0.3, 0.3 a 0.05m..
a po prevode do mesh z neho
vymodelujeme jednu
z tehličiek vysunutím spodných vertexov šikmo do strán.
Pridelíme
a namaľujeme mu svetlejšiu textúru a
postupným naklonovaním vytvorených boxov si vytvoríme potrebnú časť
rohu steny.
Potom vytvoríme jednoduché plane, ktoré bude tvoriť podkladovú časť
steny a
pridelíme mu druhú textúru. Takto dostaneme vysoko detailný
rohový úsek
steny stavby ktorú chceme postaviť.
V
podstate to je jadro budúcej textúry. Základ
textúry pred exportom do bitmapy môžeme samozrejme ešte mnohopočetne
upravovať, hlavne nasvecovať, či sa hrať s leskom a mnoho
ďalšími
možnosťami čím 3D efekt ešte viac znásobíme a celú kreslenú textúru aj
zreálnime.
Skúšajte a experimentujte a sami budete prekvapený čo všetko sa dá
vylepšiť. Nezabúdajte ale že v jednoduchosti je krása a občas
toho môže
byť už veľa.
Nakoniec
si v kolmom pohľade preneste scénu do
bitmapy z ktorej sa stane finálna textúra skutočného objektu. Postavte
si teraz
už skutočný objekt čo najjednoduchšieho tvaru a čo najmenšieho počtu
polygónov
a takto vytvorenú textúru mu prideľte na príslušné miesto. V našom
prípade v
podstate kvádru ako napríklad vežičky rozvádzača vysokého napätia.
Je
pravda, že žiadna kreslená textúra
nenahradí fototextúru, ale dá sa dosiahnuť mnohé a často šikovne
oklamať naše
oči až banálnou vecou. A samozrejme tento postup sa dá použiť v
podstate na
čokoľvek. Od budov, cez mnoho scenery objektov až po časti lokomotív.
Proste všade tam kde chcete dosiahnúť vizuálny 3D efekt a pri tom
ušetriť
polygóny.