Ako
na reálnu mapu.
Videl som už mnoho máp, ktoré mali označenie "reálna", ale v
skutočností sa realite večšinou iba lepšie či horšie približovali.
Problém je hlavne v náročnosti postaviť reálnu trať a tiež v nedostatku
dobrých podkladov a nástrojov pre takúto stavbu a tak rast chyb a
nepresností.
Reálna mapa je v podstate mapa ktorá sa v maximálnej miere podobá
svojej predlohe a je jej zmenšeninou v presnej mierke. Musí mať
zachované vzdialenosti, polomery
oblúkov, stúpania a klesania, rozmiestnenie a typ signalizácie a hlavne
charakter krajiny, okolie a zástavbu spolu s vegetáciou čo osobne
považujem za možno aj najpodstatnejšie čo do reálnosti, pretože je asi
jedno či
sú zachované oblúky, stúpania a klesania ked tvorim napríklad mapu
tatranskej električky a miesto smrekov tam dám do okolia dunajskú vŕbu
a miesto
typickej tatranskej karpatsko-nemeckej architektúry pre stanice
použijem stanicu kdesi z Austrálie. Reálna mapa musi byť nielen v
mierke, ale hlavne vďaka svojej atmosféry a okoliu trate musí
pozorovateľ okamžite vedieť kde
na trati je pokial ju aspoň zbežne pozná. Stačí sa pozrieť na
trenažéry, kde sa mimoriadne dbá aj na vierohodnosť krajiny a lokalít
ktoré sa používajú. Ak okolie nieje zachované je reálna mapa
napriek označovaniu stále iba "čiastočne" - viac či menej reálna - či
skôr mapou podľa predlohy so zachovaním niektorých prvkov z
reality pretože trať a okolie sú dve neoddelitelné súčasti. A podla mna
je preto ťažké vravieť o sto percent reálnej mape.
V podstate to aj tak je ale iba hra slovíčok, lebo reálnu
mapu - teda so zachovaním všetkého a hlavne aj s realnou fyzikou v TRS
a aj MSTS pre špecifiká a možnosti stolového domáceho bežného PC
vlastne nieje možné postaviť. Či už preto že
narazíte na neúmerný rast polygónov a zaťaženie procesoru ktoré váš
počítať proste prestane zvládať, alebo takou
malichernosťou akou je možnosť jazdiť s el. lokomotívou aj keď trať
nemá elektrifikáciu, či trakčným vedením kopírujúcim presne oblúk
koľajníc..
Ale dá sa spraviť mnohé a hlavne vám chcem ukázať jednu cestu pri
ktorej paradoxne nieje nutné nič merať a vaša mapa bude dokonale
presná. Podmienkou je mať k dispozícii kvalitnu satelitnú, alebo
leteckú foto mapu lokality ktorú chcete postaviť a aspoň zbežne ovládať
3Dmax a niektorý grafický program ako napr. fotošop. Ak si budete
vedieť postaviť
aj objekty ktoré lemujú okolie vašej trate, bude reálnosť už skoro
dokonalá.
Postupoval som tak aj pri stavbe petržalskej trate a dodatočné prepočty
a premeriavania mi ukázali 100% presnosť pri minimálnej náročnosti na
prácu. Pri tom som pôvodne použil z internetu stiahnutú leteckú mapu s
veľkým
rozlišením a možnostou
nielen presného merania, ale aj exportu pomocou plugginu pre
default prehliadač.
Detail stanice Petržalka vo foto-mape. Červená čiara
znázorňuje mierku 61.149m popísanu vľavo hore.
A teraz už k postupu.
1. Ako základ a prvý krok na
vytvorenie mapy je nastaviť si prehliadač
a rozlýšenie na foto-mape tak aby ste v okne mali plochu napríklad 1 x
1 km. Samozrejme možete pracovať
aj s menšou plochou a večším rozlíšením kde budete mať samozrejme viac
detailov. Hlavne ak tvoríte mestskú či vobec zastavanú a zložitejšiu
časť mapy,
Takto nastavenú oblasť exportujete do plnofarebnej bitmapy, ktorú
v editore
nastavíte na najmenej 512 x 512 pixelov pre maximálnu ostrost a
rozlyšitelnosť detailov ako textúru pre budúci gmax súbor.
2. Otvoríte si 3Dmax (gmax) a
vytvoríte si jednoduché plane o velkosti
1 x 1 km presne ako mate nastavenú vašu leteckú mapu.
3. Pridelte vytvorenému plane
ako textúru vyexportovaný obrázok z mapy
a exportujte objekt do TRS ako bežny scenery objekt .
Vytvorené plane s namapovaným oblukom trate oproti
Auparku
Takto si postupne neskôr vytvoríte celú plochu z viacej plane v ktorých
sú
namapované jednotlivé časti oblasti ktorú modelujete.
Nedoporučujem mapovať však veščie plochy
ako 5 x 5 km do jedného plane. Každopádne nezabudnite do prvého obrázku
zaniesť aj
presné pravítko s mierkou pre kontrolu.
4. Keď máte všetko pripravené
tak si v TRS vytvorte jednoduchú prázdnu mapu, pridajte príslušný
počet štvorcov a umiestnite v smere sever-juh vytvorené plane. Ak sedí
vaša mierka vložená do niektorej bitmapi v niektorom plane s
mierkou v TRS môžete pokračovať a vytvoriť v nastavenom rozlýšení
všetky ostatné plane ktoré postupne poskladajú celú modelovanú oblasť.
5. Ak máte všetky plochy v mape
môžete začať presne naťahovať koľaje, cesty a vôbec umiestňovať všetky
objekty
keďže ich orginálnu predlohu máte presne tam kde naozaj je s maximalnou
presnosťou a hlavne v kontexte s okolím a odpadá tak nielen ťažkopádne
vysomárenie
sa z čiar generovaných hogom, nekonečné prepínanie medzi nejakou mapou
a TRS
spojené s naťahovaním pravítok v ktorých sa tiež môžete časom prestať
vyznať
a hlavne klesá možnosť omylov a nepresností pokial je fotomapa a prenos
presný v mierke.
Petržalsá stanica už v TRS s koľajnicami a časťou už
rozmiestnených objektov
Aj keď je možné pre hornatejší terén použiť miesto scenery
objektu splyne, doporučujem
pracovať s presnejším plane na rovine a tak ako pri bežnom modelovaní
aj tu najskôr všetko umiestňovať na rovine s udaním príslušnej výšky a
nakoniec domodelovať terén. Plane umiestnite nie na povrch, ale cca
-0.2 až -1m pod povrch. Má to výhodu v tom, že predlohu vidíte vlastne
iba ak v editore vypnete povrch a môžete tak prepínaním zároveň
porovnávať a doľaďovať povrch správnou textúrou.
Po dokončení jednoducho odstránite plane a vaša mapa je
hotová. Treba
ju už iba dotvoriť do detailov.
Tá istá petržalsá stanica v TRS po odstránení plane a
doplnení ďalších objektov